Bureau Tekstwaarde

foto kostbare tijd - Verspil minder tijd aan zinloze offertes. En jouw webteksten helpen je daarbij.
Michel de Waard0030 500px rond 300x300 - Verspil minder tijd aan zinloze offertes. En jouw webteksten helpen je daarbij.

Michel de Waard

Tekstschrijver, Copywriter

Verspil minder tijd aan zinloze offertes. En jouw webteksten helpen je daarbij.

Nee zeggen tegen potentiële klanten? Dat klinkt verkopers, ondernemers en verkopende ondernemers natuurlijk vreemd in de oren. Mij ook.

De klant is koning. U vraagt, wij draaien is doorgaans het motto. Logisch. Je bent klantgericht en nee zeggen, dat doe je liever niet. Zeker niet als nieuwe opdrachten van harte welkom zijn. Maar wat doe je als je bij die ene potentiële klant alleen maar offertes uitbrengt, zonder dat daar ook maar één order tegenover staat?

foto Customer is King - Verspil minder tijd aan zinloze offertes. En jouw webteksten helpen je daarbij.

De klant is koning. Maar niet altijd…..

Heeft jouw potentiële klant eigenlijk wel potentie?

Na de eerste gemiste order denk je nog dat je de volgende keer misschien wél succes boekt. En na een aantal offertes voor diezelfde partij begin je weliswaar te twijfelen, maar geef je nog niet op. Jouw kans komt vast wel. Toch is dat het moment om eens te achterhalen waarom je nog niet het vertrouwen krijgt in de vorm van een order. Vragen staat vrij toch? Waarom vragen ze wel bij jou aan, maar plaatsen ze geen orders? Dienen jouw offertes puur als prijsvergelijk? Komt jouw aanbod toch niet helemaal overeen met wat jouw (potentiële) klant nodig heeft? Met andere woorden, heeft die potentiële klant eigenlijk wel voldoende potentie voor jou?

Zelfs wanneer je tegenwind hebt en de opdrachten niet voor het oprapen liggen, helpt het je om een keer nee te zeggen tegen een klant. Sterker nog, als je moet vechten voor elke order, dan is het zonde om veel tijd te spenderen aan iets wat je uiteindelijk helemaal niets oplevert. En natuurlijk is het moeilijk om te bepalen wanneer en tegen wie je nee zegt. Je kunt er ook geen aantal gemiste offertes aan vastplakken. En als je een goede band met iemand hebt, maakt dat het ook een stuk lastiger.  

foto nee zeggen - Verspil minder tijd aan zinloze offertes. En jouw webteksten helpen je daarbij.

Je mag best eens een keer nee zeggen……..

Wees eerlijk naar jezelf......en naar de vragende partij

Offreer je alleen maar en ontvang je geen enkele opdracht, dan kun je je kostbare tijd misschien beter besteden aan klanten en projecten met meer potentie. Zeg dus gerust eens nee tegen de zoveelste offerteaanvraag van partij X. Confronteer die partij met de situatie en probeer, indien mogelijk, dichter bij elkaar te komen. Verandert de situatie niet en blijven je kansen op succes nihil? Wees dan vooral eerlijk naar jezelf (en ook naar de partij die bij je aanvraagt): blijkbaar komen jullie niet tot een match. Makkelijker gezegd dan gedaan, dat besef ik maar al te goed. Want hoe klein de kans op resultaat ook is, je wilt de deur natuurlijk altijd open houden.

Webteksten hebben invloed op je scoringspercentage

Wist je dat je met jouw webteksten je scoringspercentage kunt beïnvloeden? En dat je met gerichte content uiteindelijk minder vaak nee hoeft te zeggen tegen offerteaanvragen? Jouw content werkt in principe als een trechter. Investeer je in SEO-teksten, dan word je nóg beter gevonden. Door mensen die op zoek zijn naar waar jij goed in bent. Het aantal relevante bezoekers op je website neemt toe. Eenmaal op je website, trek je ze met heldere teksten mee in jouw verhaal en overtuig je ze van het feit dat ze bij jou moeten zijn voor hun probleem. En als je dan ook nog eens duidelijk bent in de call-to-actions op je website, dan schiet de conversie omhoog.

Natuurlijk kom je heus nog wel in prijsonderhandelingen terecht en maak je ook in de toekomst nog genoeg offertes zonder dat die je iets opleveren. Maar met de juiste content op je website zorg je er in ieder geval voor dat je minder tijd verspilt aan offertes die bij voorbaat al geen kans van slagen hebben. Je overtuigt je doelgroep namelijk al in het voortraject. 

foto Content is King 1 - Verspil minder tijd aan zinloze offertes. En jouw webteksten helpen je daarbij.

Maak je content belangrijk

Webteksten schrijven of laten schrijven?

Raadpleeg voor tips bij het schrijven van je webteksten mijn recente blog ‘7 Tips voor een nóg beter resultaat‘. Heb je vragen? Of wil je je webteksten toch liever laten schrijven? Stuur gerust een e-mail naar michel@tekstwaarde.nl of bel naar 06-87828409. Dan neem ik zo spoedig mogelijk contact met je op.

Denk je dat mijn blog interessant is voor anderen? Delen mag.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

Méér tips voor jouw communicatie? Meld je aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief.