Bureau Tekstwaarde

webteksten schrijven - Voor als je zelf webteksten wilt schrijven: 7 tips voor een nóg beter resultaat
Michel de Waard0030 500px rond 300x300 - Voor als je zelf webteksten wilt schrijven: 7 tips voor een nóg beter resultaat

Michel de Waard

Tekstschrijver, Copywriter

Voor als je zelf webteksten wilt schrijven: 7 tips voor een nóg beter resultaat

Wil je je eigen webteksten schrijven? Of je nu een gloednieuwe website hebt of dat je huidige website toe is aan een opknapbeurt, met webteksten vertel je jouw verhaal. Oeps…. daar trappen we gelijk al in een valkuil.

Je eigen verhaal vertellen. Neem dat niet te letterlijk. Zelf vertelde ik een potentiële klant op een beurs ooit hoe goed ons product wel niet was. Ik sloot mijn betoog af met: “Als u dit niet koopt, is dat een gemiste kans voor u.” Vijf tellen later was mijn kans in ieder geval verkeken. Op zijn “Waarom?” had ik geen antwoord. 

Bij webteksten werkt het net zo. Het gevaar is alleen dat je niet altijd direct merkt dat bezoekers afhaken. Maar geloof mij, als ze zich niet aangetrokken voelen tot jouw content, dan haken ze echt af. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Om jou te helpen aan onweerstaanbare webteksten, geef ik je 7 tips voor als je ze zelf gaat schrijven.

Tip 1 - Verplaats je in de lezer

Je schrijft je webteksten met een doel. Zodra je ook maar iets van je bezoekers wilt, is het aan te raden om je in ze te verplaatsen. Natuurlijk vertel je je eigen verhaal, maar als het even kan wel vanuit het perspectief van de bezoekers. Laat zien dat jij hun problemen oplost. Dat ze dus echt bij jou moeten zijn. Zo neem je ze mee in jouw verhaal én groeit hun vertrouwen in jou.   

Tip 2 - Gebruik de juiste woorden

Je schrijft ongetwijfeld een mooi verhaal. Met je eigen gevoel, je passie en ervaring kom je heel ver. Maar voor een klik met de lezer moet je toch echt meer uit de kast halen. Schrijf vooral in de taal van je doelgroep. Welke aanspreekvorm gebruik je? Ga je voor veel of weinig vakjargon? En achterhaal op welke woorden de doelgroep zoekt als het gaat om jouw dienstverlening? Welke keuzes je ook maakt, zorg ervoor dat je een band opbouwt met de lezer. En dat je sterke SEO-teksten schrijft, zodat je gevonden wordt in Google.

webteksten schrijven seo - Voor als je zelf webteksten wilt schrijven: 7 tips voor een nóg beter resultaat

Maak van jouw webteksten sterke SEO-teksten

Tip 3 - Werk met afbeeldingen

Beeld en tekst ondersteunen elkaar. Bezoekers van websites lijken de pagina’s steeds sneller te scannen. En afbeeldingen helpen daarbij. Met een relevante foto of infographic bevorder je de gebruiksvriendelijkheid van jouw webpagina. Je laat zien waar de tekst over gaat. Let op: overdrijf niet met je beeldmateriaal. Zoek de juiste balans. Vaak is één sterke afbeelding al voldoende om jouw verhaal te ondersteunen. 

Tip 4 - Wees duidelijk

Is jouw tekst niet duidelijk genoeg, dan zien bezoekers van jouw website waarschijnlijk ook niet (zo snel) waar jij ze mee kan helpen.  Zorg dat je de lezer al vroeg in de tekst raakt. Dat doe je in de eerste plaats natuurlijk met de inhoud. Jouw potentiële klanten lezen ongetwijfeld verder als ze merken dat jij ze begrijpt. Taaltechnisch kun je de tekst vervolgens nóg helderder maken. Zo hebben actief taalgebruik en een afwisseling in zinslengte doorgaans een positieve uitwerking op de aantrekkelijkheid van je tekst.      

Tip 5 - Verleid je doelgroep

Met jouw webteksten wil je vast je doelgroep overtuigen. Om de kans op een klik te vergroten, kun je je bezoeker nog een extra argument aanreiken. Een korting op je product, een gratis advies op maat of een niet-goed-geld-terug garantie? Mensen zijn er gevoelig voor. Wat vaak ook helpt is inspelen op het gevoel. Hoe denk je bijvoorbeeld dat potentiële klanten reageren als ze lezen dat jouw product slechts in een beperkte oplage verkrijgbaar is?

Tip 6 - Ga over tot actie

Je schrijft de webteksten niet voor niets. Je wilt iets van je bezoekers. Laat dan ook zien wát je van ze wilt. Of dat nu een concrete order is (zou mooi zijn natuurlijk), een offerteaanvraag of een inschrijving voor je nieuwsbrief. Maak duidelijk in je tekst wat ze moeten doen voor een volgende stap in het proces. En vertel ze vooral ook waarom ze daar goed aan doen. Met een duidelijke call-to-action maak jij het de bezoeker een stuk gemakkelijker. En jezelf trouwens ook.

webteksten schrijven call to action - Voor als je zelf webteksten wilt schrijven: 7 tips voor een nóg beter resultaat

Jouw webtekst is niet compleet zonder duidelijke call-to-action

Tip 7 - Vergeet je webdesign niet

Hoe sterk je tekst ook is, succes boek je niet met content alleen. Voor een optimale gebruiksvriendelijkheid, en dus een nóg lagere drempel voor je bezoekers,  helpt het bijvoorbeeld ook als je aandacht besteedt aan je webdesign. Heeft jouw website een frisse uitstraling, functioneren alle elementen naar behoren en kunnen jouw bezoekers gemakkelijk navigeren op je website? Garanties heb je nooit, maar de kans dat je dan in combinatie met je content beter scoort, die is wel een heel stuk groter.   

Webteksten schrijven of laten schrijven?

Ga jij aan de slag met deze 7 tips? Hoewel het schrijven van webteksten ook nog andere aandachtspunten heeft, ben je met  deze tips al goed op weg. Heb je hier nog vragen over? Of wil je je webteksten toch liever laten schrijven? Stuur gerust een e-mail naar michel@tekstwaarde.nl of bel naar 06-87828409. Dan neem ik zo spoedig mogelijk contact met je op.

Denk je dat mijn blog interessant is voor anderen? Delen mag.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

Méér tips voor jouw communicatie? Meld je gerust aan voor mijn maandelijkse nieuwsbrief.