3 tips om kraakheldere teksten te schrijven

Wil je je eigen webteksten schrijven, een knaller van een advertentie neerzetten of misschien wel een dijk van een brief de deur uitsturen? Schrijf je je eigen teksten dan komt het op een portie creativiteit aan. Tenminste, als je er een succes van wilt maken.

Teksten schrijven is niet zo moeilijk. Boeiende, duidelijke, prettig leesbare teksten creëren is wel even een ander verhaal. Nou ja….eigenlijk kan (bijna) iedereen dat. Waarom? een beetje creatieve geest is natuurlijk erg welkom, maar kraakheldere teksten schrijf je vooral door logisch na te denken. En door het doel van jouw tekstuele product goed voor ogen te hebben.

Hoe je zelf kraakheldere teksten schrijft

Sla er wat bestsellers op na

Experts genoeg als het om teksten schrijven gaat. Waarom zou je die dan ook niet gewoon inschakelen? Zeker als je van plan bent om vaker je eigen teksten te schrijven, mogen de volgende boeken eigenlijk niet ontbreken in je boekenkast:

Heldere teksten beginnen met foutloos Nederlands. Zelfs de meest ervaren schrijvers lopen tegen spellingkwesties of grammaticale kronkels aan. Twijfel je bij het formuleren van jouw prachtige zinnen? Sla het handboek schrijven er gerust op na. En met de Schrijfwijzer van Jan Renkema haal je dat handboek in huis.

Wist je dat je deze tips ook goed kunt gebruiken bij het maken van online cursussen?

Creatief Schrijven voor copywriters. Het boek van Roy Ishak puilt uit van verdomd handige tips en geweldige concepten om zelf de meest ingenieuze teksten op papier te zetten. Ja, voor copywriters vormt dit pronkjuweel een boekwerk, waarmee je commerciële teksten nóg beter maakt. En ook als je geen copywriter van beroep bent, geef je na het lezen van het boek webpagina’s, nieuwsbrieven en berichten voor de socials ongetwijfeld de nodige magie mee.

Schaarste, autoriteit of wederkerigheid? In het boek Invloed laat Robert Cialdini zien hoe overtuigingsprincipes ook in jouw tekst kunnen werken. Al meer dan 1 miljoen exemplaren gingen er over de toonbank. En dat is niet voor niets. Cialdini geldt als een autoriteit op het gebied van overtuigen.

Gebruik duidelijke taal

Draai er niet omheen. Schrijf vooral over waar jouw tekst ook over moet gaan. Richt je puur op het onderwerp en houd altijd het doel van je tekst in het achterhoofd. Je wilt zo min mogelijk afleiding creëren voor je lezer, dus geen onnodige kronkels in je tekst graag. En die kronkels kunnen op verschillende manieren ontstaan. Of het nu gaat om de inhoud van je verhaal, de woordkeuze of de indeling van de zinnen, er zijn verschillende aandachtspunten voor de duidelijkheid van jouw tekst.

Inhoud – waar gaat jouw tekst over? Blijf bij je onderwerp en sla geen nietszeggende zijpaden in.

Woordkeuze: laat onnodig vakjargon achterwege en zorg ervoor dat de lezer weet wat je bedoelt.

Zinsbouw: maak je zinnen niet te lang. Houd de aandacht vast met korte en bondige zinnen.

Voldoe aan verwachtingen van de lezer

De lezers verwachten iets van je. En jij wilt iets van je lezers.

Pak je kans en houd de aandacht van je publiek vast. En dat kan alleen als je weet wat er speelt bij jouw doelgroep. Bereid je goed voor en achterhaal die vraag achter de vraag.

Waar is men naar op zoek? Als jij de taal van je lezer spreekt (of schrijft), dan begrijpt hij of zij jou ook. Duidelijker kan niet.

En de lezer is trouwens niet voor niets op jouw pagina beland. Of het nu gaat om een webpagina of een informatief artikel in een vakblad, blijkbaar verwacht de lezer iets van de inhoud van je tekst. Zorg dus dat je daar ook op aansluit en wijk niet (of zo min mogelijk) af van het hoofdonderwerp.

Plak er een handelingsperspectief aan vast en je krijgt ook nog eens wat je graag wilt van je lezer: een bestelling, een download of een inschrijving bijvoorbeeld.