Een mooi weertje, wat is dat eigenlijk voor weer?

De eerste zomerse dag. Eindelijk. Het mag dan nog vroeg in de lente zijn, de voor begin april voorspelde 20 tot 25 graden grepen we met beide handen aan.

Toch dreigde de eerste zomerse dag volgens de nieuwsberichten helemaal niet zo’n mooie dag te worden. Het zou warm worden, maar door de bewolking niet echt zonnig. Dus geen mooie dag.

En dat is toch vreemd. Want wie bepaalt er dan eigenlijk hoe een mooie dag er precies uitziet? Wat nu als ik wel van hoge temperaturen houd, maar juist niet op die felle zonnestralen zit te wachten? Wat is het bijvoeglijk naamwoord mooi dan nog waard?

Een bijvoeglijk naamwoord zegt iets over een zelfstandig naamwoord. We hebben bijvoeglijke naamwoorden vaak nodig in teksten, omdat ze meer vertellen over het zelfstandig naamwoord.

Subjectieve en objectieve bijvoeglijke naamwoorden

Er wordt onderscheid gemaakt tussen subjectieve en objectieve bijvoeglijke naamwoorden. Als je ze niet op het goede moment en de juiste plek inzet, kunnen er vooral bij subjectieve bijvoeglijke naamwoorden vraagtekens ontstaan.

Voorbeelden van subjectieve bijvoeglijke naamwoorden zijn deftig, mooi, interessant en lekker. Terwijl warm, vloeibaar, dik en lang voorbeelden van objectieve bijvoeglijke naamwoorden zijn.

Het punt bij vooral de subjectieve bijvoeglijke naamwoorden is dat het woorden zijn waar iedereen een eigen waarde aan koppelt. Wat mooi is voor mij, is voor jou misschien juist niet mooi. Mooi weer? Het kan net zo goed gaan over een bewolkte, maar droge dag en dus een mooie dag om bijvoorbeeld een rondje te gaan hardlopen. Of over een herfstachtige dag, die uitnodigt om met laarzen aan een wandeling te maken met je geliefde. Kan ook mooi zijn toch?

Ik houd van lekker eten. Nog zo’n voorbeeld. Je hoort het te pas en te onpas, zoals bij datingshows op TV ( en daar zijn er aardig veel van tegenwoordig). Ja, nogal logisch. Wie houdt er nu niet van lekker eten? Behalve mooi weer, kun je ook slecht weer hebben. Maar als het gaat om eten, dan lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er mensen zijn die van vies eten houden. Dus: wat is dan precies lekker eten voor jou?

Mocht je er toch iets over willen vertellen, wees dan concreter. Houd je van Italiaans of Aziatisch eten? Van gebraden kip of een malse biefstuk? Zoals je merkt, je kunt jouw tekst meer kracht geven door een alternatief te gebruiken voor een bijvoeglijk naamwoord.

Ook bij commerciële teksten helpt het vaak als je een stuk concreter bent dan alleen een (subjectief) bijvoeglijk naamwoord. Wat zou je er bijvoorbeeld van vinden als jouw publiek je product mooi vindt omdat jij heel gericht vertelt hoe het eruitziet of welk probleem het oplost?

Stel, je hebt een fietsenzaak en wilt een van jouw toppers onder de aandacht brengen. Dan zou je die tweewieler kunnen omschrijven als prachtige blauwe fiets. Terwijl je ook specifieker kunt zijn en een loos woord als prachtige kunt weglaten. Hoe mooi is het als jouw potentiële klant zélf de conclusie trekt dat de fiets prachtig is als hij/zij leest dat het om een stadsfiets gaat met een azuurblauw frame en zwarte banden. Een klein verschil in tekst, een groot verschil in duidelijkheid.

Een mooi salaris

Mijn vorige blog ging over de woordcombinatie dichtbij/dicht bij. Een niet te missen advertentie op een bus had het doodleuk over een baan als buschauffeur dichtbij huis, waar dicht bij los van elkaar meer op zijn plaats zou zijn geweest. En wat denk je? In dezelfde opsomming lees je ook dat je een mooi salaris krijgt.

Wat? Een mooi salaris? Dat wil ik ook. Als dat meer is dan wat ik nu verdien, vind ik het een mooi salaris. Vooruit, met iets minder neem ik ook genoegen. Ook nog mooi. Maar hoe hoog is dat salaris dan? Wees duidelijker. En met het bijvoeglijk naamwoord mooi wordt het er echt niet duidelijker op. Noem desnoods een range, dan heb je in ieder geval al een idee van wat je mag verwachten. Trekt gegarandeerd meer relevante bezoekers, waar hoogstwaarschijnlijk vast ook een toekomstig buschauffeur bij zit.